Informacja o realizowanej strategii podatkowej w 2022 r. sporządzona przez spółkę AIKAT Sp. z o.o. na podstawie art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
1. PODSTAWOWE INFORMACJE O AIKAT SPÓŁKA Z O.O.
1.1 AIKAT sp. z o.o. z siedzibą w Polsce, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce, z siedzibą i miejscem zarządu w Polsce, zwaną dalej jako AIKAT lub Spółka.
Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000600815. Spółka posiada numer NIP: 5691877865 oraz REGON: 363318376
Siedziba Spółki mieści się w Radzanowie, ul. Raciążska 60.
Właścicielem 100 % udziałów są osoby fizyczne, podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce, z miejscem zamieszkania w Polsce.
1.2 W 2022 r. podstawowym przedmiotem prowadzonej działalności Spółki był chów i hodowla ptactwa domowego z gatunku „Gallus domesticus” oraz produkcja jaj – swoim zakresem działalność ta obejmowała kod PKD o nr 01.62.Z. Spółka prowadzi działalność związaną z produkcją jaj wylęgowych oraz drobiu (żywca) na podstawie umów kontraktacji zawartych wyłącznie ze spółką CEDROB S.A.
Spółka prowadzi działalność wyłącznie w Polsce; zarówno transakcje sprzedażowe i zakupowe są realizowane z podmiotami krajowymi, przede wszystkim z CEDROB S.A. Strategia gospodarcza Spółki opiera się na wysokiej specjalizacji w zakresie produkcji jaj wylęgowych i drobiu kurzego rzeźnego oraz współpracy z CEDROB S.A. w ramach tzw. zamkniętego cyklu produkcyjnego.
1.3 Kapitał zakładowy Spółki wynosi 45 449 050,00 zł.
Organem reprezentującym Spółkę jest Zarząd, który działa w składzie jednoosobowym. Prezesem Zarządu jest Pan Marcin Morawski.
Spółka nie posiada organu nadzoru. Funkcje prokurenta pełni Pan Marek Goździkowski (prokura samoistna).
1.4. Struktura organizacyjno-zarządcza Spółki wygląda następująco: osobą zarządzającą i decydującą jest Prezes Zarządu; któremu podlegają trzy działy:
Dział Produkcji – z podziałem na:
Fermy w Tuczu – odpowiada Dyrektor, któremu organizacyjnie są podporządkowani kierownicy ferm w poszczególnych powiatach;
Fermy Reprodukcyjne – odpowiadana Dyrektor, któremu organizacyjnie są podporządkowani kierownicy w poszczególnych powiatach;
Dział Finansowo-Administracyjny – odpowiada Dyrektor, w ramach działu zawarto:
Finanse i Księgowość;
Administracja;
Kadry i Płace;
Dział Inwestycyjno-Techniczny – odpowiada Dyrektor, w ramach działu zawarto:
Inwestycje;
Ochrona Środowiska;
Utrzymanie Ruchu Logistyka Maszyn Rolniczych.
2. INFORMACJA O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ
2.1 INFORMACJE O STOSOWANYCH PRZEZ SPÓŁKĘ PROCESACH ORAZ PROCEDURACH DOTYCZĄCYCH ZARZĄDZANIA WYKONYWANIEM OBOWIĄZKÓW WYNIKAJĄCYCH Z PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO I ZAPEWNIAJĄCYCH ICH PRAWIDŁOWE WYKONYWANIE
2.1.1. Podstawowym celem Spółki, jako świadomego podatnika, jest terminowe płacenie podatków, w prawidłowej wysokości, przy rzetelnym i prawidłowym wypełnianiu wszystkich ciążących na Spółce obowiązków podatkowych. Powyższe jest spójne z przyjętą przez Spółkę strategią gospodarczą (z jej podstawowym celem) a mianowicie: wypracowywanie jak największego zysku i w konsekwencji prawidłowe jego opodatkowanie.
Dla Spółki, szczególnie bliska jest zasada odpowiedzialności społecznej biznesu – Spółka działa i będzie działać na rzecz dobra społeczności, której zasobami dysponuje i dzięki któremu osiąga swoje cele gospodarcze. Jednym ze sposobów realizacji w/w zasady jest płacenie podatków w kwocie i w czasie wymaganymi przepisami prawa podatkowego.
2.1.2. W Spółce, kategorycznie, nie ma przyzwolenia na niepłacenie podatków lub działania zmierzające do nieterminowego płacenia podatków czy sztucznego ograniczenia ich wysokości przez agresywne optymalizacje podatkowe. Dlatego, tak ważne jest budowanie i rozszerzanie świadomości znaczenia podatków wśród pracowników Spółki poprzez ciągłe szkolenia i kultywowanie wartości etycznych.
2.1.3. Biorąc pod uwagę powyższe cele konieczne było i jest uporządkowanie przestrzeni podatkowej poprzez opracowanie, wdrożenie oraz aktualizację procesów i procedur w zakresie zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonywanie – oparte na wypracowanych schematach działania na przestrzeni lat (dla przykładu: dotyczące należytej staranności, prowadzenia dokumentacji dla podatku CIT i VAT, obiegu dokumentów), które od samego początku były (i są) konsultowane i weryfikowane zarówno przez wewnętrzny zespół osób odpowiedzialnych za funkcję podatkową w Spółce ale również przez zewnętrznych doradców.
Składane deklaracje podatkowe, informacje podatkowe oraz rozliczenia podatkowe stanowią pełne odzwierciedlenie działalności gospodarczej Spółki w Polsce. Obowiązki podatkowe wypełniane są przez pracowników Spółki, którzy zapewniają prawidłowe wypełnianie tych obowiązków.
2.2 INFORMACJE O STOSOWANYCH PRZEZ SPÓŁKĘ DOBROWOLNYCH FORMACH WSPÓŁPRACY Z ORGANAMI KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ
W 2022 r. Spółka nie stosowała żadnych dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
Należy jednak zaznaczyć, że zdecydowana większość transakcji zakupowych/sprzedażowych realizowanych jest ze spółką CEDROB S.A., która w 2022 r. była na etapie audytu Szefa KAS w ramach Programu Współdziałania (do którego ostatecznie przystąpiła w marcu 2023 r.).
2.3 INFORMACJE ODNOŚNIE DO REALIZACJI PRZEZ SPÓŁKĘ OBOWIĄZKÓW PODATKOWYCH NA TERYTORIUM POLSKI, WRAZ Z INFORMACJĄ O LICZBIE PRZEKAZANYCH SZEFOWI KAS INFORMACJI O SCHEMATACH PODATKOWYCH, Z PODZIAŁEM NA PODATKI, KTÓRYCH DOTYCZĄ
2.3.1. Spółka podejmuje niezbędne środki w celu prawidłowego oraz terminowego wykonywania obowiązków podatkowych, w szczególności: (i) identyfikuje zdarzenia powodujące powstanie obowiązku podatkowego, (ii) na bieżąco monitoruje zmiany przepisów podatkowych oraz reaguje na zmiany wykładni przepisów prawa podatkowego, (iii) prowadzi ewidencje, rejestry i księgi wymagane przepisami prawa podatkowego, (iv) terminowo składa deklaracje podatkowe oraz inne zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania do których jest zobowiązana przepisami prawa podatkowego,
(v) terminowo wpłaca należne podatki, (vi) sporządza i przesyła Jednolite Pliki Kontrolne
czy (vii) sporządza dokumentacje cen transferowych wraz z informacją podatkową TPR-C.
2.3.2. W 2022 r. Spółka realizowała obowiązki podatkowe z tytułu następujących podatków:
a) podatku VAT: kwota podatku należnego wyniosła 40 865 822,75 zł;
b) podatku dochodowego od osób fizycznych: kwota podatku wyniosła 981 427,00 zł (PIT-4R);
c) podatku dochodowym od osób prawnych: kwota podatku wyniosła 13 080 070,00 zł;
d) podatku od środków transportu: kwota podatku wyniosła 5 014,00 zł;
e) podatku rolnego: kwota podatku wyniosła 6 470,00 zł
2.3.3. W 2022 r. Spółka nie zidentyfikowała żadnych schematów podatkowych w związku z czym nie przekazała Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 Ordynacji Podatkowej.
2.4 INFORMACJE O TRANSAKCJACH Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI, KTÓRYCH WARTOŚĆ PRZEKRACZA 5% SUMY BILANSOWEJ AKTYWÓW W ROZUMIENIU PRZEPISÓW O RACHUNKOWOŚCI, USTALONYCH NA PODSTAWIE OSTATNIEGO ZATWIERDZONEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO SPÓŁKI, W TYM Z PODMIOTAMI NIEBĘDĄCYMI REZYDENTAMI PODATKOWYMI POLSKI
2.4.1 W 2022 r. Spółka zawierała transakcje kontrolowane o charakterze jednorodnym z podmiotami powiązanymi, których wartość liczona odrębnie dla każdej z transakcji przekroczyła wartość 5 % sumy bilansowej aktywów.
Po stronie sprzedażowej były to transakcje: (i) sprzedaży jaj wylęgowych, (ii) sprzedaż żywca a po stronie zakupowej były to transakcje: (i) zakupu pasz drobiowych, (ii) zakupu piskląt jednodniowych.
2.4.2 W 2022 r. Spółka nie zawierała transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym z podmiotami powiązanymi niebędącymi rezydentami podatkowymi w Polsce.
2.4.3. Wartość transakcji kontrolowanych została określona na podstawie przepisów dot. cen transferowych zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Transakcje z podmiotami powiązanymi i niepowiązanymi realizowane były (i są) na warunkach rynkowych.
2.5 INFORMACJE O PLANOWANYCH LUB PODEJMOWANYCH PRZEZ SPÓŁKĘ DZIAŁANIACH RESTRUKTURYZACYJNYCH MOGĄCYCH MIEĆ WPŁYW NA WYSOKOŚĆ ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH SPÓŁKI LUB PODMIOTÓW POWIĄZANYCH W 2022 r. Spółka nie prowadziła działań restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółka lub podmiotów powiązanych. Na 2022 r. nie są planowane tego typu działania.
2.6 INFORMACJE O WNIOSKACH ZŁOŻONYCH PRZEZ SPÓŁKĘ
W 2022 r. Spółka nie złożyła wniosku o wydanie:
(i) interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którym mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
(ii) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
(iii) wiążącej informację stawkową, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług oraz
(iv) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
2.7 INFORMACJE DOTYCZĄCE ROZLICZEŃ PODATKOWYCH SPÓŁKI NA TERYTORIACH LUB W KRAJACH STOSUJĄCYCH SZKODLIWĄ KONKURENCJĘ PODATKOWĄ
W 2022 r. Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.